E-Okul Algori̇tması Bep’li̇ Öğrenci̇leri̇ Görmüyor | Reha AJANS | KENTİN GÖZÜ KULAĞI | HABERLER
Eğitim

E-OKUL ALGORİTMASI BEP’Lİ ÖĞRENCİLERİ GÖRMÜYOR

E-OKUL ALGORİTMASI BEP’Lİ ÖĞRENCİLERİ GÖRMÜYOR

E-OKUL ALGORİTMASI BEP’Lİ ÖĞRENCİLERİ GÖRMÜYOR: BİR SINIFTA 3, DİĞERİNDE HİÇ YOK

Milli Eğitim’de özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin dağılımında ciddi dengesizlik yaşandığı ortaya çıktı. Okullardan gelen bilgilere göre e-Okul yerleştirme algoritması BEP’li (Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı) öğrencileri sınıf dağılımında dikkate almıyor, bu da aynı okul içinde büyük eşitsizliklere yol açıyor.

AYNI OKULDA UÇURUM: BİR SINIFTA 3 BEP’Lİ, DİĞERİNDE HİÇ YOK

Şanlıurfa başta olmak üzere birçok ilde öğretmenler, sınıf dağılımlarında dengesizliğin giderek büyüdüğünü belirtiyor. Bazı sınıflarda:

  • 3 hatta daha fazla BEP’li öğrenci bulunurken,

  • Yan sınıflarda hiç BEP’li öğrenci olmayabiliyor.

Bu durum hem ders işleyişini hem de özel eğitim gereksinimi olan öğrencilerin gelişimini olumsuz etkiliyor.

Bir öğretmen yaşanan durumu şöyle özetliyor:

“Sınıfımda üç BEP’li öğrenci var, yan sınıfta hiç yok. E-Okul sistemi bu durumu göremediği için dengeli dağıtım yapılamıyor.”

ÖĞRETMENLER: “SİSTEM KÂĞIT ÜZERİNDE MÜKEMMEL AMA GERÇEKLİK FARKLI”

Öğretmenlere göre sorun sadece dağılımla sınırlı değil. BEP’li öğrenci sayısının yoğun olduğu sınıflarda:

  • Birebir ilgi zorlaşıyor,

  • Öğretmen yükü katlanıyor,

  • Diğer öğrencilerin de eğitim süreci yavaşlıyor.

Bu nedenle birçok eğitimci, algoritmanın BEP’li öğrencileri tıpkı sınıf mevcutları gibi mutlaka dikkate alması gerektiğini vurguluyor.

UZMANLAR UYARIYOR: “BEP EMEK İSTER, EŞİT DAĞILMAZSA SAĞLIKLI İŞLEMEZ”

Özel eğitim uzmanları, BEP sürecinin:

  • Kâğıt üzerinde plan yazmakla değil,

  • Öğrenciye bireysel destek verecek zaman ve kapasiteyi sağlamakla
    anlamlı olduğunu belirtiyor.

Bir sınıfta BEP’li öğrenci sayısı yükseldiğinde ise:

  • Kişisel takip zorlaşıyor,

  • Gelişim dosyaları aksıyor,

  • Kaynaştırma eğitimi amacından uzaklaşıyor.

SORUNUN KAYNAĞI: E-OKUL YERLEŞTİRME MANTIĞI

Okullardan gelen ortak görüş:

  • e-Okul dağılım sisteminin BEP kodlarını hesaba katmadığı,

  • Yerleştirmeyi sadece öğrenci sayısı ve yerleşim adresine göre yaptığı,

  • Bu yüzden dağılımın şansa bağlı kaldığı yönünde.

Eğitimciler, çözüm için sistemin revize edilmesini talep ediyor:

✔ BEP’li öğrenciler dağıtım algoritmasına dahil edilmeli,
✔ Sınıf bazlı üst sınır getirilmeli,
✔ Her okulun gerçekçi bir kapasite raporu hazırlanmalı.

VELİLER DE TEPKİLİ

Bazı veliler, çocuklarının ihtiyaç duyduğu bireysel dikkat ve desteğin:

“Öğretmenin yetişememesinden dolayı aksadığını”

söyleyerek söz konusu dengesizlikten şikâyetçi.

GÖZLER MEB’DE

Sahada sorun büyürken, öğretmenler ve veliler Millî Eğitim Bakanlığı’ndan yeni bir düzenleme bekliyor.

Eğitimcilerin ortak çağrısı net:

“BEP’li öğrenciler sadece belge üzerinde değil, sistemin içinde de görünür olmalı.”